Kamperen op Corsica

Eind september 2012: twee weken kamperen op Corsica.

We vertrekken met de auto uit Parijs en maken een pitstop bij de familie van de Fransman in de Alpen. De volgende dag rijden we in door naar Nice, waar we een nachtje overnachten in een hotel vlak bij de haven, waar we de volgende ochtend de boot nemen naar Corsica. Nice hebben we al eens eerder uitgebreid bezocht, maar het blijft een mooie stad! We gaan vroeg slapen, want de boot naar Corsica vertrekt vroeg in de ochtend, om 6 uur moeten we ons al in de haven melden…

Met de boot naar Calvi

De ochtend van vertrek is het stralend weer en de zee is heerlijk kalm. We kunnen dan ook de hele overtocht op het buitendek genieten van de zon die opkomt. De boot waarmee we varen is van Corsica Ferries en is niet heel erg groot. Bij vertrek hebben we een mooi uitzicht op Nice en na een tijdje varen zien we al snel de bergen van Corsica uit de zee opdoemen.

De overtocht duurt ongeveer vijf en een half uur en verloopt prima. We vermaken on met een kaartspel, we eten wat en we genieten van het mooie weer en het uitzicht. Bij aankomst hebben we een mooi uitzicht vanaf het dek op het vestingsstadje Calvi. Tegen 1 uur vaart de boot de haven in en kunnen we de boot afrijden. Lang blijven we hier echter niet, want we willen direct doorrijden naar de camping bij Ota-Porto.

Sans titre (2)

De route naar Ota-Porto is ontzettend mooi, het is een smalle weg die richting het zuiden loopt, via de kust. De geur van de zogenaamde maquis – lage struiken die overal langs de weg groeien- waait lekker naar binnen en we horen de cicaden als we onder bomen door rijden. We hebben direct een vakantiegevoel! Vlak voordat we bij de camping aankomen komen we langs een mooi uitzichtpunt. Hier nemen we even een korte pauze.

Aan het einde van de middag komen we aan op de municipal camping in de baai van de golf van Porto. De kust is hier ruig en bestaat uit rood gesteente. Hier zullen we morgen meer van gaan bekijken. De camping ligt mooi en we hebben geluk want we zijn in het laagseizoen, dus de tarieven zijn een stuk lager. Over het algemeen is Corsica redelijk duur, helemaal in het hoogseizoen!

Het is een ruime camping met veel schaduw en we kunnen zelf een plekje uitzoeken. We zetten onze tent op onder een aantal bomen op het midden van het veld. Vanaf de camping kunnen we zo naar het kleine havenplaatsje Ota-Porto lopen. Die avond koken we pasta en gaan we redelijk vroeg naar bed, het was een lange dag!

De rode rotsen van Les Calanques de Piana

We staan drie nachten op de camping bij Ota-Porto. In die drie dagen bezoeken we de omgeving van de Calanques de Piana, dit is het gebied met de rode rotsen waar Piana bekend om is. We maken eerst een boottochtje, vanuit het kleine haventje van Porto. De rotsen zijn hoog en de kleur steekt mooi af tegen het super heldere blauwe water. We varen tijdens het tochtje ook een grot is, het water is hier zo mogelijk nog blauwer.

Sans titre (6)Daarnaast bekijken we de Calanques ook te voet en we rijden de route naar Piana. Dit is een smalle weg, die uit de rotsen is gehakt. Het is de enige route aan deze kant van het eiland en het is dan ook druk! Er zijn geregeld opstoppingen omdat er een vrachtwagentje voor ons rijdt die sommige bochten niet door kan zonder dat het verkeer van de andere kant stopt of in de achteruit gaat. De bestuurder blijft kalm, maar ik zou niet graag in zijn schoenen staan… Na drie dagen van de ruige kust te hebben genoten gaan we verder naar het zuiden, richting Bonifacio.

Sans titre (5)

Zwemmen en rondslenteren in Bonifacio

Voor we echt in het zuiden aankomen staan we eerst nog een paar dagen op een camping bij Propriano. Hier doen we echter weinig en het weer is dan ook even niet zo mooi. We hebben 2 grijze dagen met af en toe regen. We hangen dan ook vooral in de tent, lezen boeken en spelen kaartspelletjes. Hierna rijden we door naar het zuidelijkste puntje van Corsica: Bonifacio.

We staan op een mooie camping in een baai – camping Rondinara – tussen Bonifacio en Porto Vecchio. De camping is in deze tijd van het jaar 2 keer (!) zo goedkoop als in het hoogseizoen, anders hadden we hier waarschijnlijk nooit gestaan. Ook is de camping super rustig, er staan alleen gepensioneerden en jonge stellen met baby’s. De camping ligt op 5 minuutjes lopen van de ronde baai van Rondinara, waar het water kraakhelder is, perfect om te snorkelen! En het hoogtepunt van de camping: de pizzeria, waar we dankbaar gebruik van maken. Het bevalt ons zo goed op de camping en er is zo veel moois te zien in de omgeving dat we hier uiteindelijk de rest van de vakantie staan (11 dagen).

Sans titre

Natuurlijk bezoeken we Bonifacio, een mooi oud vestingsstadje op een metershoge klif. De straatjes zijn pittoresk en smal, de uitzichten over de zee en de witte kliffen oogverblindend mooi. Op een heldere dag zien we zelfs Sardinië liggen, het naastgelegen eiland. De Corcicanen zijn ontzettend aardig, in tegenstelling wat we vooraf hadden gehoord. Het seizoen is ten einde en je merkt dat ze blij zijn dat de rust is wedergekeerd.

Sans titre (1)

De rest van de dagen brengen we voornamelijk door met zwemmen en snorkelen bij de mooie stranden in de buurt van de camping. De mooiste plek vinden wij Palombaggia. In de zomer is dit strand overspoeld met touristen. Nu in eind september zijn er ook wel wat mensen op het strand, maar niet veel. Tussen de rotsen zwemmen mooie vissen en we zien ook een paar zeesterren. We hadden tijdens deze vakantie nog geen onderwatercamera en we hebben hier dan ook geen foto’s van kunnen maken.

We trekken ook een dagje de bergen in. We rijden via een mooie route naar het plaatsje Zonza en we stoppen onderweg om een mooie wandeling te maken naar een waterval, genaamd Piscia di Gallo. Het landschap is hier weer totaal anders dan aan de kust. Vanaf deze hoogte kunnen we de zee zien liggen maar om ons heen staat dennenbomen en we zien wilde koeien over de weg lopen. De wandeling naar de waterval is erg mooi. De route loopt langs een riviertje, tussen de dennenbomen en langs enorme rotsblokken met de gekste vormen.

Sans titre (3)

Hierna loopt onze vakantie op zijn einde, we rijden richting het noorden via de oostkust, die heel saai en vlak is. We nemen de boot terug vanuit Bastia, een mooie oude stad waar we 1 nacht in een hotel overnachten. We bezoeken de mooie oude citadel van de stad en we nemen de volgende dag de boot vroeg in de ochtend weer terug.

Sans titre (5)

Daar waar de heenreis heerlijk rustig was op de boot, is de terugreis een hel. De boottocht duurt zo’n 7 uur en de golven zijn hoog. De boot beweegt in alle richtingen en we voelen ons beide niet erg lekker (de Fransman heel erg niet lekker). We zijn blij als we weer aankomen in Nice. Vanuit hier rijden we weer naar de Alpen en vervolgens naar huis, naar Parijs. De vakantie zit er weer op! Corsica is ontzettend mooi en we komen zeker nog een keer terug om meer van het midden en noorden van het eiland te bewonderen. Als je van rust, afwisselende landschappen, mooie stranden en lekker eten houdt, dan is Corsica absoluut the place to be!