Monument Valley & Lake Powell

Route: Monument Valley naar Page, Lake Powell, Afstand: 129 miles, Datum20 mei 2014

Na het ontbijt verlaten we de Gouldings camping. We rijden naar het visitorscenter van Monument Valley en schrijven onze namen rond 8 uur in het register van de Wildcat Trail. Omdat het erg heet kan worden, houdt men op deze manier de wandelaars bij. Wanneer we weer terug zijn moeten we ook onze tijd achter onze namen vermelden. Zo weet men of we het hebben overleeft (of een record hebben neergezet…?).

sans-titre-2

De Wildcat Trail is een wandeling van 4 mijl, waar je ongeveer 2 uur over doet. Het pad loopt rond de zogenaamde ‘Mittens and Merrick Butte’, dwars door woestijngebied. We starten vanaf de parkeerplaats. Het pad bestaat uit mul rood zand en rotsen, maar is heel goed begaanbaar. We zien al snel verschillende mooie woestijnbloemen bloeien. Heel gek om te zien in zo’n rode, verder lege, woestijn. Ook zien we allerlei sporen lopen in het rode zand. We zien al snel dat sommigen zijn gemaakt door grote hagedissen. Maar, we zien ook sporen die van slangen lijken te zijn en een groot spoor dat we niet kunnen thuisbrengen.

sans-titre-1

Het is nog vroeg, maar de zon klimt al snel hoger en hoger. Gelukkig is het qua warmte zo in de ochtend heel goed te doen. We lopen richting de ‘Butte’ die echt heel groot is van zo dichtbij. Wanneer we bijna de bocht om gaan zien we een wild paard lopen. Hij loopt rustig rond, hij lijkt ons niet eens op te merken. Wanneer we rond de Butte lopen ontdekken we dat deze helemaal niet rond is, maar plat! Optisch bedrog.

sans-titre

We lopen door droog gevallen riviertjes en zien veel zonnende hagedissen langs het pad. Wanneer we al weer bijna terug zijn zien we sporen die van een (wilde) kat lijken te zijn. De naam van de trail is niet zomaar gekozen. We zien ook hoe het gekke spoor dat we aan het begin van de route niet thuis konden brengen wordt gemaakt. Het blijkt een klein torretje te zijn, hij maakt een spoor dat van een enorm beest lijkt te zijn.

sans-titre-3
Links kattenpootjes, rechts een hagedissenspoor

Bij terugkomst op de parkeerplaats zien we nog een groepje die de trail gaat lopen. Het is inmiddels 10 uur ’s morgens en het wordt echt al flink warm. Ze zullen het nog zwaar krijgen tegen de middag. We schrijven netjes onze eindtijd in het register op. We zijn de hele route niemand anders tegen gekomen.

Na deze mooie wandeling gaan we op weg naar onze volgende bestemming: Lake Powell. Dit is geen nationaal park en er zijn dan ook niet echt state campgrounds, daarom heb ik van te voren een particuliere camping (Wahweap campground) gereserveerd die aan het meer ligt. Tegen de middag komen we in Page aan, een stadje vlak bij Lake Powell. We hebben honger dus we kijken of we ergens wat kunnen eten. De Fransman wil graag een nieuwe Amerikaanse fastfood keten testen – Taco Bell. Page is fastfood heaven, je hebt er elke denkbare keten – allen enkel te bereiken met de auto natuurlijk. In Amerika kun je bijna niks lopend doen hebben we al gemerkt. Ik vind het eten van Taco Bell tegenvallen, de Fransman is fan! Hierna gaan we langs de Walmart, die er net naast zit. We doen boodschappen en kopen extra zonnebrandcrème, dat hebben we hier namelijk wel nodig.

Dan rijden we een stukje verder naar Horseshoe Bend. We parkeren op de parkeerplaats en lopen naar het uitzichtpunt. Dit is nog een flinke klim, een half uur door heel mul zand ploeteren. Maar het uitzicht is de moeite meer dan waard. Horseshoe Bend is een meander van de Colorado Rivier. De diepte is overweldigend, ik krijg er wiebelige knieën van! Er is geen hek, wat sommige mensen niks uit lijkt te maken, zo dicht staan ze op de rand. We maken mooie foto’s en gaan dan op weg naar de camping.

sans-titre-4

We rijden over de Glen Canyon dam. Dit is de dam die verantwoordelijk is voor het stuwmeer Lake Powell. We stoppen even om de dam te bekijken. Niet zo veel te zien, maar het is enorm hoog/diep. Onderin zien we de Colorado rivier stromen, die verderop dus de Grand Canyon heeft gevormd. Om de Dam te bezoeken moet je een begeleide tour doen. Dit vinden we een beetje te duur voor wat het is.

De camping ligt maar een paar minuutjes van de dam, aan het meer. We checken in en horen bij de receptie dat de douches werken met quarters. Nou, dat is een tegenvaller. De camping was al twee keer zo duur als een state camping en dan ook nog extra betalen voor douches… Het komt omdat het water hier heel schaars is legt de man uit. Anders zouden de gasten te veel water gebruiken. Ja dat geloven we wel, maar in Page wordt een erwtjesgroene golfbaan continu besproeid… Prioriteiten?

Onze plek ligt mooi, we hebben direct uitzicht over het meer. Wel is de camping redelijk kaal, het is duidelijk een zeer droog gebied. Maar het heeft ook wel wat zo. Die middag lezen we wat in de campervan en ik was wat T-shirts uit. Binnen 15 minuten zijn ze droog!

Die avond hebben we niet zo veel zin om te koken, dus besluiten we naar Page te rijden en bij de Denny’s te eten. Dit is een diner-keten. Nou, dat viel tegen! Gekke sfeer en het eten was niet om over naar huis te schrijven. De gekste dingen staan hier op het menu. Als dessert proberen we de pancake puppies – gefrituurde pancakebolletjes. Niet heel lekker.

In de lijst met ‘wat-eten-ze-toch-gekke-dingen-in-Amerika’: Cream Float. Een glas Coca Cola met een grote bol vanille ijs erin.