Zion National Park – Dag 2

Datum: 23 mei 2014

Vandaag staan we vroeg op om een plek op South Campground te bemachtigen. We hebben gisteren bij een ranger nagevraagd hoe laat we er het beste heen kunnen gaan. 7 uur zei ze. Vroeg! Echter, om een uur of 6 horen we onze buren op de overflow plaats al, ze maken zich al klaar voor vertrek. We gaan ervan uit dat zij ook een plekje willen op South Campground, het is tenslotte Memorial Weekend. Wij staan dus ook maar vast op. Als we de campervan uitstappen zien we net twee buren vertrekken. We kleden ons snel aan en rijden dan ook maar direct naar de andere camping.

Het is 5 minutjes rijden. Als we aankomen zien we al een stuk of 8 auto’s het terrein oprijden! Het werkt zo: je moet een lege plek zoeken, je installeren en dan een envelop met inschrijfformulier en geld voor de overnachting in een brievenbus stoppen bij de ingang van de camping. Als we het terrein oprijden zien we verschillende anderen al rondrijden, op zoek naar een plaats. Wat een chaos! We gaan ook op zoek, alles is vol aan het pad waar wij rijden. We zien anderen gewoon mensen aanspreken om te vragen of ze die dag vertrekken. Dit vinden we wel erg brutaal, het is tenslotte pas kwart over 6 ’s ochtends! We geven de hoop eigenlijk al op. Na een ronde over de camping te hebben gereden, hebben we geen enkele lege plek gevonden. We hebben geen zin om kampeerders wakker te gaan maken om een campingplekje te krijgen… Net als we even stil staan en hierover kibbelen, zien we een vrouw uit haar camper stappen. Zullen we het vragen? We wagen het erop.

Het blijkt dat ze inderdaad vertrekken die dag en dat wij de plek kunnen overnemen. Yes! We verontschuldigen ons meerdere keren, maar de Amerikaanse vrouw verzekerd ons ervan dat het nou eenmaal zo werkt en dat zij hun plek op dezelfde manier hebben gekregen. We vinden het maar een raar systeem…

We kunnen onze campervan op hun plek zetten totdat ze vertrekken (op de plek passen met gemak 4 campers). We willen vandaag de Angelslanding Trail lopen, maar eerst ontbijten we in onze campervan, het is toch nog super vroeg. Rond half 8 lopen we naar de shuttlebussen. Ook in dit park is er een gratis shuttlebussysteem. In de rest van het park mogen namelijk geen auto’s rijden. We nemen de bus naar de trailhead, aan het einde van de canyon. Het is nog redelijk rustig.

De Angels Landing hike is de bekendste en meest populaire wandeling van het park en daarnaast een heel bekende wandelroute wereldwijd. Dit komt doordat het een gevaarlijke route is, met zeer steile afgronden. Het laatste gedeelte van de wandeling loopt namelijk over een smalle bergkam. We zijn niet zo bang aangelegd en we hebben besloten de wandeling te gaan proberen.

De wandeling begint bij de Virgin River, die door de hele canyon loopt. We steken de rivier over en beginnen aan de eerste klim. Het begint met een stuk met lange switchbacks, die ervoor zorgen dat je snel de hoogte in gaat. Bovenaan de switchbacks heb je al een mooi zicht over de Zion Canyon.

Sans titre (18)
Het eerste gedeelte omhoog via lange switchbacks

Sans titre (19)Hierna gaat het pad door Refrigerator Canyon, een vlak gedeelte met hoge wanden. Het is hier doorgaans een stuk kouder. Vandaag is het redelijk bewolkt, dus we voelen het verschil niet echt. Aan het einde van deze kloof begint een steile klim met 21 korte switchbacks, Walters Wiggles genoemd. Dit is een zwaar stuk! Bovenaan komen we op Scouts Overlook, een plateau met uitzicht op het gedeelte dat over de kam loopt. Hier stoppen veel wandelaars met hoogtevrees, maar wij gaan na een korte pauze door. Het ziet er uit of het best goed te doen is.

Het laatste gedeelte loopt inderdaad over de kam van een rotspartij. op steile en moeilijke stukken zijn kettingen geïnstalleerd voor extra grip. Het is echt een super leuk stuk. Ja, de afgronden zijn diep, maar als je goed oplet is het echt goed te doen. Aan het einde van dit stuk komen we dan eindelijk op Angels Landing aan. Een klein plateau, vanwaar we een mooi uitzicht op de hele canyon hebben. Heel mooi!

De route terug is het zelfde als de heenweg. We merken dat het steeds drukker wordt. We moeten geregeld wachten, op smalle stukken. We zijn blij dat we vroeg vertrokken zijn. Het begint ook lichtjes te regenen als we weer op Scouts Overlook zijn. We zijn blij dat we geen natte, gladde rotsen hadden op het smallere gedeelte. We hebben in totaal 4 uur over de wandeling gedaan.

Sans titre (21)
Walters Wiggles, op de weg terug. Een stuk makkelijker naar beneden dan omhoog!

Tegen 1 uur nemen we de bus weer terug naar de camping. We nemen een douche bij Zion Outfitter en hierna eten we weer bij de Zion Canyon Brew Pub. Dit voornamelijk omdat het nu echt begint te regenen en de pub naast de douche is. We eten wat en raken in gesprek met een Franse familie naast ons. Zij komen net van Bryce Canyon, waar het de afgelopen dagen alleen maar heeft geregend en erg koud was. Maar goed dat we dus eerst naar Zion zijn gegaan!

Na het eten gaan we naar onze nieuwe campingplek, de vorige ‘bewoners’ zijn inmiddels vertrokken. We zijn moe van de wandeling, dus we gaan lekker in de zon zitten (het regent niet meer). Na een tijdje stopt er een witte auto nhangover-3-alanaast onze plek. Een bebaarde man van een jaar of 30 – beeld in: Alan uit The Hangover – steekt zijn hoofd uit het raampje en zegt:

“Hi guys! We have firewood, snacks and beer, do you want to share your campsite with us?”

Uh, ja ok… Onze campingplaats is enorm, we kunnen hem makkelijk delen. Alan – real name Anton – en zijn vriendin stellen ons voor dat zij voor die avond een barbecue verzorgen als ‘tegenprestatie’ voor het delen van de campingplek. Dat lijkt ons een puik plan!

We hebben die avond een super leuke avond met Anton en zijn vriendin. Ze komen beide uit San Francisco en blijken geen stel te zijn, maar vrienden. Ze zijn hier tijdens het lange Memorial Weekend. Na een geslaagde barbecue en een gezellig kampvuur gaan we allemaal slapen. Wij in onze campervan, zij in de kofferbak van hun auto!