Mariposa Grove – San Francisco

Route: Yosemite Valley naar San Francisco, Afstand: 322 miles Datum: 1 juni 2014

Vandaag laten we het mooie Yosemite National Park al weer achter ons. Dit park staat zeker in onze top drie van deze reis en we komen hopelijk nog een keer terug om nog meer te bewonderen. Maar we treuren niet, we gaan vandaag namelijk naar San Francisco, een stad die hoog op ons lijstje staat! Bovendien maken we onderweg een stop in Mariposa Grove om de indrukwekkende Sequoia bomen te bekijken.

We vertrekken redelijk vroeg, want we moeten nog best een flink stuk rijden naar San Francisco, zo’n 6 uur via Mariposa Grove. We rijden via Tunnel View het park uit. Hier heb je een ontzettend mooi uitzicht over de hele Yosemite Valley. We stoppen dan ook even om van het uitzicht te genieten en om een paar foto’s te maken. En we zijn niet de enigen! Toch lukt het ons om (bijna) alleen op de foto te gaan.

Hierna rijden we de tunnel door, de vallei uit en richting Mariposa Grove. Ik had op Google Maps gezien dat er een parkeerplaats zou moeten zijn bij de ingang, dit blijkt echter anders te gaan. Als we aan komen rijden zien we dat het er al mega druk is. Het is rond 11:00 uur en er staat gewoon een file voor het parkeerterrein! We worden door een parkmedewerker naar een parkeerplaats een paar kilometer terug gestuurd. Vanuit daar moeten we de shuttlebus nemen naar Mariposa Grove.
Uhh… gaan we dat wel doen? We hebben nog minstens 5 uur rijden voor de boeg… We hakken snel de knoop door, we zijn hier maar één keer en we willen de Sequoia’s echt niet missen. Daarom rijden we terug, parkeren de campervan en we kunnen redelijk snel in de shuttlebus stappen. Het busje zit propvol, even doorbijten met deze warmte!

Aangekomen bij Mariposa Grove zoeken we een gemiddeld lange wandeling uit, waarlangs we een aantal van de mooiste bomen zouden moeten kunnen bewonderen. Het zijn nog best lange routes, we hadden gedacht hier niet zoveel tijd kwijt te zijn, dat valt ‘tegen’. De route valt echter alles behalve tegen! We komen langs omgevallen Sequoia’s, waarvan de wortels immens groot zijn. Ook de levende Sequoia’s zijn ontzettend indrukwekkend. Het is niet te beschrijven, zo groot zijn ze. We maken een mooie ronde en staan te kijken van al die immense reuzen.

Na een wandeling van ruim een uur keren we terug naar de campervan. We gaan weer op pad, op naar San Francisco! Het eerste gedeelte van de route gaat door de uitlopers van het Sierra gebergte, wat erg mooi is. Overal langs de weg zien we bordjes in de vorm van een beer die aangeeft dat er een ‘high risk’ is voor bosbranden. Hoe verder we het gebergte uitrijden, hoe droger het gebied dan ook wordt. Tot het zelfs zo droog is dat het gras alleen nog maar geel is en dor en van sommige velden alleen nog maar zand over is. Weilanden met koeien zijn grote zandvlaktes geworden. Indrukwekkend en confronterend!

Onderweg zien we wel ontzettend veel akkerbouw en boomgaarden (hoezo watertekort..?). We komen langs wijngaarden, pistachebomen, heel veel verschillende fruitbomen en allerlei stalletjes waar je fruit kunt kopen tegen fijne prijzen. We kopen lekkere kersen die we onderweg opeten. We houden een lunchstop in een klein dorpje, waar we een sandwich eten. Het is duidelijk dat de meeste gemeenschappen hier latino zijn. We horen bijna overal Spaans op straat.

Wie gaat er nou niet stemmen voor Jay? Ik zou het wel weten!

Wanneer we bij San José aankomen veranderd het landelijke gebied in de buitenwijken en het stedelijk gebied rondom San Francisco. Het is nog steeds super mooi en warm weer, tot…. jawel nog geen 10 kilometer van het centrum van San Francisco doemen de wolken en mistflarden op. Daar waar San Francisco zo bekend om staat – The Mist City. Nou, we worden niet teleurgesteld!

Hier straalde de zon nog…

Rond een uur of half 8 komen we bij ons verblijf in de stad aan. We hebben een Guest House geboekt in de wijk Hayes Valley, midden in de stad. We zien direct dat het lastig gaat worden om de campervan hier in de straat te parkeren. We vinden wonder boven wonder, na wat rondrijden, een plekje en gaan inchecken. De aardige vrouw van het Guest House raadt ons aan om de campervan morgenochtend in een parkeergarage in de buurt te zetten. Vanavond hoeven we namelijk geen parkeergeld te betalen. Dat komt goed uit! We worden naar onze kamer gebracht (die er prima uitziet!) en we vragen of ze nog een leuke plek weet om te eten vanavond. Ze raadt ons een paar restaurants in de buurt aan. We treffen het, we zitten blijkbaar in één van de beste wijken wat restaurants betreft. Yay!

We rusten even uit en gaan dan eten in een bistro restaurant met een Franse keuken vlak bij het hotel (Chez Maman). Dat is een welkome afwisseling met alle barbecues en het Amerikaanse eten van de afgelopen dagen. We worden bediend door een Fransman die hier woont en werk. Grappig om even Frans te spreken met iemand hier. De Fransman neemt een gegrilde camembert en ik ga voor een Mac & Cheese in Franse stijl (lekker gezond…). We zijn redelijk moe dus na het eten gaan we terug naar het hotel, waar we lekker douchen en naar bed gaan. Morgen gaan we de stad in!