San Francisco

Datum: 2 juni 2014

De dag begint goed, met een ontbijt in ons Guest House. Die is inbegrepen in ons verblijf en ook nog eens erg lekker. Er is een gezellige, gedeelde keuken waar we de keuze hebben uit yoghurt, cereals, broodjes, fruit, koffie, thee, alles wat je maar wenst. We eten samen met een paar andere gasten aan de tafel die in de typische erker van het pand staat. In de nis zijn bankjes gemaakt en we hebben zo half uitzicht op straat. We eten onze buikjes vol, want vandaag gaan we San Francisco in, voornamelijk te voet.

Maar eerst gaan we de campervan verplaatsen naar een parkeergarage in de buurt. Die zit vlak bij, dus dat is handig. Wanneer we bij de campervan aankomen zien we tot onze schrik dat we een parkingticket hebben. Nouja! het parkeren was toch gratis? Wat blijkt, we stonden aan de verkeerde kant van de weg. Vroeg in de ochtend komt hier de straatschoonmaak langs, die dan toegang moet hebben tot het trottoir. Wij stonden dus in de weg… Shit. Nouja, niks aan te doen. We rijden eerst naar de garage, waar we de campervan ondergronds en beveiligd kunnen parkeren. Dat is wel een fijn gevoel.

Daarna lopen we naar de nabijgelegen City Hall, die erg mooi is en een beetje doet denken aan het Capitol in Washington. (Nouja, van de foto’s dan, want die hebben we nog nooit in het echt gezien) We gaan naar binnen om na te vragen waar we onze parkingticket kunnen betalen. In de mooie hal van het gebouw worden we geholpen door een aardige meneer bij de balie. Hij geeft ons het adres waar we de heen moeten. Het is ergens in het centrum, daar gaan we later vandaag wel even langs.

Na dit voorval gaan we dan eindelijk echt op pad. We beginnen met een stukje bus, anders is het wel erg ver allemaal. We nemen de bus vlak voor de City Hall en rijden een flink eind de Van Ness Street op. Als we redelijk in de buurt van Lombart Street zijn stappen we uit en lopen we eerst een stuk door de glooiende wijken van San Francisco. Het is precies wat we ervan verwachten. De typische houten huizen met erkers en hele steile wegen, waar auto’s dwars op de straat moeten parkeren, anders rollen ze weg. Toch wel speciaal!

Dan komen we bij het welbekende Lombart Street, een kronkelend steil weggetje die erg mooi versierd is met bloemen en planten en erg populair is bij toeristen. Het is vandaag redelijk bewolkt en een heel stuk kouder dan we gewend zijn geweest deze vakantie. We hebben voor het eerst lange broeken en een trui aan overdag. We lopen Lombart Street af en nemen de verplichte toeristenfoto, tussen groepjes Aziatische toeristen.

Sans titre (3)

Dan lopen we naar Fisherman’s Warf, de bekende haven / boulevard van San Francisco. Het is hier erg gezellig met allemaal winkeltjes, restaurantjes en veel toeristen. We lopen wat winkeltjes in en uit en kopen een hotdog met pickle relish bij een straattentje op de pier. Lekker! Dan komen we bij Pier 39 aan, die bekend is om zijn zeeleeuwenkolonie. En ja, ook als wij er zijn liggen er grote groepen zeeleeuwen op vlonders in de haven. De autoriteiten laten de kolonie hier zijn gang gaan, want het is ten eerste een enorme attractie en gewoon erg leuk om de dieren van zo dichtbij te kunnen bewonderen. Grote mannetjes liggen te snurken op de vlonders en jonge dieren zwemmen soepel door het water. Het ruik wel een beetje en het is een flink lawaai, maar erg leuk om te zien! Hier krijgen we ook onze eerste glimp van de Golden Gate Bridge, die in de wolken zit en we zien Alcatraz in de baai liggen. Gaaf!

Sans titre (2)

Hierna lopen we een eindje terug de boulevard af, want we willen ergens een broodje eten (de hotdog heeft onze honger aangewakkerd!). We gaan voor BOUDIN, een bakkerij die de lokale specialiteit maakt: clam showder in een bread bowl. Altijd leuk om nieuwe dingen te proberen! En het smaakte super! We kunnen weer even vooruit…

Sans titre (5)

Dan gaan we de stad weer in, richting China Town. Elke stad heeft wel een China Town, maar die van San Francisco is wel erg bijzonder. Het is de grootste Chinese gemeenschap buien Asië en is opgericht in 1889. De sfeer in de wijk is echt bijzonder. Alsof je plotseling in een hele andere stad bent. We kijken onze ogen uit in de straat met Chinese lantaarns, gebouwen en straatverlichting. De winkels verkopen gedroogde vissen, champignons en onverklaarbare waren. Ook de delicatesse ‘duizend jaar oude eieren’ zie je overal. We struinen een paar winkeltjes af en vergapen ons aan de meest gekke ‘eetbare’ dingen. We verlaten China Town via de Dragons Gate en komen dan bij Union Square. Een groter contrast is bijna niet mogelijk. Hier heb je ineens alle grote winkels en wolkenkrabbers van de stad.

Sans titre (4)

Hier zoeken we ook het adres op waar we de parkeerboete kunnen betalen. Het is nog een flink eindje lopen en we komen in een niet-toeristische wijk van de stad. We betalen de boete (64 dollar, huilen!!!) en gaan dan weer richting ons hotel. We willen de welbekende cable car nemen, die we overigens nog nergens hebben zien rijden. Aangekomen bij de kruising met Powell Street en Market Street, die bekend is om het keerpunt van de cable cars, zien we ook geen cable car staan. We lopen naar het loket om een kaartje te kopen. Die is dicht… Een briefje op de muur leert ons dat de cable car bestuurders staken vandaag. Nouja wat stom! We zien een medewerker en doen navraag. Nee, geen cable cars vandaag, misschien morgen, maar ook dat is niet zeker. Dat is wel een beetje een teleurstelling. Ook al is het een beetje toeristisch, het leek me toch wel erg leuk om een ritje te maken. Helaas. Dat wordt te voet terug naar het hotel.

Sans titre (6)

Eenmaal daar aangekomen zijn we flink moe van de hele dag wandelen. We gaan eerst even uitrusten op de kamer. We hebben in eerste instantie bedacht dat we morgen al weer zouden vertrekken, maar we hebben de Golden Gate Bridge nog niet bezocht en we willen eigenlijk liever een dag extra hier hebben, in plaats van aan de kust op de terugweg naar Los Angeles. Bovendien hebben we morgen misschien nog de kans om de cable car te nemen! We gaan naar de receptie en vragen of er nog een kamer vrij is voor morgennacht. Dat is het geval, dus die reserveren we.

Die avond gaan we weer naar een restaurant in de buurt die ons is aangeraden door de dame van ons Guest House. Het is een Cajun restaurant, dat wil zeggen Louisiana-style eten. Je kunt er zelfs alligator eten als je wilt! Dat willen we niet, maar het restaurant is erg mooi en het eten heerlijk. Hierna lopen we weer terug en vallen we snel in slaap. Niet zo gek, we hebben vandaag al met al meer dan 15 kilometer gelopen, met flink veel klimmen en dalen. Ondanks de boete en de cable cars die er niet waren, was het een toch een geslaagde dag!