San Francisco – Sausalito

Datum: 3 juni 2014

Deze morgen moeten we onze oude kamer verlaten, omdat de nacht die we hebben bijgeboekt in een andere kamer is. We pakken onze koffers daarom in en gaan naar de receptie. We hebben geluk, want we kunnen direct in onze nieuwe kamer. Die is mooier dan onze eerste kamer en heeft een erker met uitzicht op de straat, leuk! We willen vandaag de Golden Gate Bridge oversteken met de campervan en besluiten om aan de andere kant te gaan brunchen in een typisch Amerikaanse breakfast diner in Sausalito. Ik heb een leuk adresje gevonden op internet.

We hebben begrepen dat je tol moet betalen om de Golden Gate Bridge over te steken en doen navraag bij de receptie. De tol dient vooraf of binnen 2 dagen na de brug te hebben gebruikt te worden betaald en geldt alleen als je de stad in gaat. We willen de stad uit en weer terug in rijden via de Golden Gate Bridge, dus we moeten inderdaad tol betalen. We kunnen dit schijnbaar gemakkelijk betalen via internet. Op de kamer zoeken we dit uit op onze telefoons en inderdaad, het is super simpel. Nadat we betaald hebben gaan we op pad.

We halen de campervan op uit de parkeergarage en gaan op weg naar de Golden Gate Bridge. Het is leuk om nu ook door de stad te rijden, best druk, maar de Fransman manoeuvreert overal gemakkelijk tussendoor. Wanneer we langs de baai rijden zien we de rode brug al opdoemen. Ook vandaag is het bewolkt, maar wel een stuk minder dan gisteren en de brug is dit keer niet verstopt in de wolken gelukkig. We rijden de brug op en zijn allebei in een super stemming. Dit is toch wel heel erg speciaal! De brug is ontzettend groot in het echt en heeft twee keer drie rijbanen. We rijden helemaal rechts en niet te snel, om er zo lang mogelijk van te kunnen genieten. Rechts zien we Alcatraz liggen in de baai. Ik film de oversteek met de GoPro camera voor ons vakantiefilmpje.

Aan de andere kant van de baai aangekomen slaan we rechts af naar Sausalito, maar we stoppen eerst bij een uitzichtpunt, waar we een mooi zicht hebben op de brug en San Francisco aan de andere kant van de baai. We nemen hier een paar foto’s, maar blijven niet heel lang, we hebben honger!

We rijden verder naar Sausalito, dit is een klein stadje in een mooie baai, genaamd Richardson Bay. De huizen aan de kust zijn pittoresk en het stadje is klein en gezellig. We parkeren op de parkeerplaats in het haventje. We wandelen wat rond en gaan dan op weg naar het Lighthouse Café, een kleine diner waar je erg goed kunt ontbijten volgens tripadvisor en yelp. Het ziet er van buitenaf al leuk uit, met een houten vuurtoren op het dak. Binnen is het klein, met een chaotische keuken waar je direct zicht op hebt. We krijgen een leuk plekje bij het raam. We bestellen allebei een enorme omelet met allerlei groenten en hashbrowns. ik neem een koffie met ‘free refil’ en de Fransman neemt een jus d’orange. Het is allemaal super lekker en de eigenaren zijn aardig. Ook leuk om te zien hoe ze alles bereiden.

Als we deze flinke brunch op hebben gaan we op zoek naar het politiebureau, dat is namelijk een ander doel van vandaag. Patches ruilen voor de Fransman. We beginnen hier in Sausalito en gaan later vandaag op zoek naar de politie van San Francisco. Het bureau hier is klein en de vrouw achter de balie erg aardig. Helaas is de chef er vandaag niet en heeft zij geen extra patches om te geven. Wel krijgen we een soort badge die je kunt opspelden (ook leuk) en het e-mailadres van de chef. We kunnen hem mailen en dan stuurt hij een patch op. Dat gaan we thuis doen!

Dan lopen we weer terug naar de campervan en rijden we weer naar de Golden Gate Bridge. Wanneer we weer aan de overkant zijn stoppen we bij het politiekantoortje van de brug, wie weet hebben zij een patch? En ja hoor, een super mooie met een afbeelding van de brug erop! Dit is één van de mooiste van deze vakantie. Leuk aandenken!

We rijden langs de baai en stoppen bij het strand. Hier hebben we een super uitzicht op de brug en de zon breekt zelfs door! We nemen wat foto’s en wandelen langs het haventje voor we op zoek gaan naar het politiekantoor in San Francisco. We hebben het adres van het hoofdkantoor gekregen van de politieagent bij de brug, dus we kunnen  adres zo invoeren in de TomTom. We komen aan in een buitenwijk van de stad bij een enorm gebouw, de Hall of Justice. Even wat anders dan alle kleine bureautjes die we hebben gezien deze reis…

San-Francisco-County-Hall-of-Justice-Traffic-Courthouse-850-Bryant-Street-Suite-145-San-Francisco-CA-94103
Hall of Justice in San Francisco – (Foto van caticketking.com)

We lopen aarzelend naar binnen, gaan we hier echt vragen om een patch te ruilen? In de hal zien we allerlei mensen die hier zijn voor een court sitting, gek idee. Bij de balie worden we verwezen naar de tweede verdieping, we moeten de lift nemen en naar het kantoor van de korpschef gaan. We lopen vertwijfelt naar de liften en drukken op het knopje. We staan tussen allerlei mensen in kostuum (advocaten?) in onze vakantiekleding en met rugzakken. We vragen ons af of dit wel de bedoeling is… We stappen de lift in en gaan naar de 2e verdieping. We zijn de enigen die uitstappen. Daar staan we dan in een lange lege hal. We moesten naar links dacht de Fransman begrepen te hebben. We lopen een stukje en kruisen dan een politieagent (hoge rang, veel streepjes op de mouw) die ons verbaasd aankijkt.

Ik denk: ‘Zie je wel, dit was NIET de bedoeling, straks worden we nog aangezien voor indringers en hardhandig weggestuurd…’.

Dan vraagt de man ‘Where are you guys going?‘. We leggen uit dat we een patch willen ruilen en dat we naar het bureau van de korpschef zijn gestuurd (met onnozele blikken). Zijn gezicht klaart direct op, er worden meteen handen geschud en we worden welkom geheten. Hij loopt met ons mee naar het bureau, dat tot onze verbazing en plezier bomvol hangt met patches uit alle staten van Amerika en uit verschillende andere landen. De chief, zo blijkt, is ook een verzamelaar. Helaas is alleen zijn secretaresse er, maar ze is erg vriendelijk en geeft ons een mooie patch van de San Francisco Police Department. Ze gaat die van de Fransman aan de chief geven en vertellen dat ‘ie van ons komt.

Wat een leuke ervaring en wat een aardig ontvangst toch weer door de Amerikaanse politie. We gaan met een blij gevoel weer weg. Het is inmiddels al weer het einde van de middag en we rijden dan ook terug naar de parkeergarage om de campervan te stallen voor de nacht. Terug in het hotel hangen we een beetje op de kamer voordat we gaan eten (we hebben nog nagevraagd of de cable cars werken vandaag, dat is niet het geval helaas).

Die avond gaan we bij een goed aangeschreven Thais restaurant in de buurt eten. Het is er druk en als we aankomen is er geen tafeltje voor ons vrij. De gastvrouw vertelt ons dat als we over  15 minuten terug zijn er een tafel voor ons is. Prima, we lopen wel een blokje om. Hayes Valley is een leuke wijk en we wandelen rustig wat rond en bekijken wat winkeltjes. Terug bij het restaurant is er inderdaad een tafeltje vrij. Ik bestel een groene Thaise curry en de Fransman neemt een wokgerecht. Ik neem een eerste hapje van mijn curry en denk, goh best pittig. Ik hou wel van pittig eten, dus ik denk eerst dat t wel lekker is. Echter, na 5 happen kan ik niet meer, mijn mond staat in de fik en m’n glas water is al op… Ik kijk vertwijfeld rond, hebben anderen hier geen last van? Nee, blijkbaar niet. De Fransman proeft en vindt het ook veel te pittig. Ik probeer nog wat door te eten (ik wil me niet laten kennen), maar ik stop er toch mee. Wanneer we vertrekken vraag ik een doggybag, zonde om het weg te laten gooien en we kunnen het morgen opwarmen in de campervan, met heel veel rijst ofzo…

Wanneer we langs de receptie van ons Guest House lopen raken we aan de praat met het meisje dat die avond werkt. Ze raadt ons een ijssalon in de buurt aan, volgens haar het beste ijs dat ze kent. Aangezien ik niet erg veel heb kunnen eten gaan we een ijsje halen als toetje – en om m’n mond mee te koelen! Het ijsstalletje is in de buurt en heet Smitten. Het ijs wordt op bestelling gemaakt in een gepatenteerde machine, die super snel ijs maakt, zonder ijskristallen. Ik weet niet hoe het precies werkt, maar het ijs is verrukkelijk. Ze hebben 3 basissmaken (chocolade, vanille, karamel) en 2 wisselende smaken. Ik ga voor de smaak olijfolie en lavendel. Dit klinkt gek, maar ik heb nog nooit zo’n lekker ijsje gegeten!

Hierna lopen we weer terug en pakken we onze koffers voor morgen in. Dan vertrekken we namelijk via Highway 1 naar Big Sur, aan de kust. San Francisco vonden we allebei een ontzettend leuke stad.