Highway 1 – El Capitan State Beach

Route: Big Sur naar El Capitan State Beach, Afstand: 200 miles Datum: 5 juni 2014

We zijn ‘blij’ dat we uiteindelijk een extra nacht in San Francisco zijn gebleven, in plaats van hier. De camping en de omgeving zijn echt schitterend, maar het is er koud! We staan recht aan de oceaan, op een heuvel, precies zo’n plek waar al die mistflarden aan wal drijven. Het was prima, voor één nachtje. Vandaag vervolgen we de Highway 1 met als eindpunt El Capitan State Beach, waar we een camping hebben gereserveerd. Sans titre (9)

Wanneer we opstaan vanmorgen zien we dat er allemaal gekke pootafdrukjes op onze campingstoelen staan. Gisteravond hebben we die buiten laten staan bij het kampvuur… We hebben geen idee van wat voor dier de pootjes zijn. We denken of van een wasbeertje of een stinkdier. Een hond is het zeker niet. Het lijken wel kleine handjes. We maken het goed schoon, want morgen moeten we de campervan weer inleveren!

We hebben niks meer om te eten in de campervan en dus besluiten we om onderweg iets te kopen voor het ontbijt. We vertrekken rond een uur of half 9 en vervolgende Highway 1 naar het zuiden. Na ongeveer een half uurtje komen we langs een restaurantje (hadden we dat gisteren maar geweten…) en we zien dat ze ook breakfast serveren. Het restaurantje heet ‘Whale Watchers Café’ en ziet er leuk uit van buiten. We parkeren en lopen naar binnen. Het zaaltje is gezellig en niet heel groot. We vragen een plekje en we mogen aan de bar voor het raam zitten, met direct uitzicht op de oceaan. Dat is nog eens een mooi uitzicht voor tijdens een ontbijt! We bestellen eieren met spek en toast en wat te drinken. Terwijl we van ons ontbijt genieten zegt de Fransman ineens ‘Zie ik daar nou iets in het water…?’ Ik kijk op en tuur naar het water – met mijn slechte ogen zie ik niks… Hij wijst en ik zie inderdaad iets opstuiven uit het water. Het lijkt op het opspuiten van water uit een walvis… Het zou toch niet?!

De Fransman rent naar de auto en haalt de verrekijker. Met de verrekijker is er geen twijfel meer mogelijk. We zien duidelijk drie walvissen in het water voor de kust. Water spuit omhoog en de staartvinnen duiken zo nu en dan onder. WAUW!

We hebben walvissen gespot in Canada het jaar ervoor, maar dat was met een georganiseerde tour, dit is echt veel specialer, zo tijdens het ontbijt! Wij zijn helemaal opgewonden van het schouwspel, maar de serveerster lijkt niet erg onder de indruk. We vragen wat voor walvissen het zijn. ‘Oh, probably some humpback whales’, zegt ze. Ze kijkt wel even maar gaat dan gewoon weer verder met koffie serveren.

We hebben helemaal geen moeite genomen om foto’s te nemen en voor we hier aan denken zijn ze al weer uit zicht verdwenen. We moeten het maar heel goed onthouden, dan zal geen moeite zijn!

Copie de Copie de Réseaux sociaux – Sans titre
Whale Watchers Café

Na deze bijzondere stop gaan we weer op pad. We maken een stop bij een strand vlak voor San Simeon. Dit is een bekende plek waar zeeolifanten gezien kunnen worden. We parkeren de campervan en lopen richting het strand. Ok, je hoeft niet te zoeken, het hele strand ligt vol zeeolifanten!! We lopen het pad langs het strand af en zien allerlei vrijwilligers die je uitleg kunnen geven over de populatie. Ze zijn van het zeeolifantenopvangcentrum. Een oudere dame legt ons uit dat hier op dit moment van het jaar voornamelijk mannetjes leven. De vrouwtjes zijn zuidwaarts getrokken om jongen te baren in warmer water. De beesten zijn echt enorm en je mag dan ook niet het strand op. Dat waren we ook niet van plan! We zien ze met elkaar vechten en sommigen hebben flinke littekens. Ook zien we dat ze een soort huid verliezen. De dame legt uit dat ze een soort de wintervacht verliezen. Het is allemaal heel leuk om te zien, maar het stinkt wel enorm…

Copie de Diaporama (16-9) – Sans titre

Na deze bijzondere stop rijden we verder naar El Capitan State Beach Campground. We stoppen onderweg bij een winkelcentrum om nog even boodschappen te doen voor mogen. We komen langs een Trader Joe’s (We hebben van Anton gehoord dat dit een goede winkel is) en gaan naar binnen. Ze hebben inderdaad allerlei lekkere dingen. We kopen Californische wijn voor onze ouders, chips voor vanavond en chocolade amandelen met zeezout (jammie!). In de supermarkt ernaast kopen we vlees voor onze laatste barbecue van de vakantie en groenten en drinken.

Ik heb de camping vooraf al gereserveerd en na ons bij de receptie te hebben gemeld kunnen we zo naar ons plekje rijden. Het is een mooie camping, tussen bomen en op loopafstand van het strand en de oceaan. Nadat we geïnstalleerd zijn (geparkeerd op de plek) lopen we direct even naar het strand voor een wandeling in de laatste zonnestralen. Het is onze laatste avond en nacht in de campervan en het is een fantastische plek om de vakantie af te sluiten. Ook al hebben we morgen nog een dag, dit voelt wel als het einde.

Copie de Copie de Réseaux sociaux – Sans titre (1)

Het strand is mooi, maar na een tijdje wandelen zie ik dat ik een soort zwarte drap onder m’n voeten heb. Het is olie!! We hebben al gezien dat er ver uit de kust boorplatformen zijn, maar dat er hier ook olie in het water zou zitten is wel een beetje een teleurstelling. Wat een milieuvervuiling! Ik ga snel m’n voeten afspoelen onder de douch op het strand en dan gaan we terug naar de campervan om de barbecue aan te maken. We eten weer lekker vanavond en maken na het eten nog een rondje langs de boardwalk langs het strand. We zien allemaal oogjes oplichten tussen de rotsen en snappen eerst niet wat het is. Dan zien we het, tientallen stinkdiertjes met pluimstaartjes! Ze zien er erg schattig uit, maar we komen maar niet te dicht bij ze, je weet maar nooit!

Morgen rijden we naar Los Angeles, de laatste dag van de reis alweer.