Fietsen naar Niagara Falls

Nadat we rechtstreeks vanuit Parijs naar Toronto zijn gevlogen hebben we de huurauto opgepikt bij het vliegveld en zijn we direct doorgereden naar het plaatsje Niagara-on-the-Lake. Het leek ons leuker om een stukje buiten Niagara te verblijven, want Niagara zelf is erg toeristisch, duur en naast de watervallen niet erg interessant. Vanuit hier gaan we de volgende dag een fietstocht maken naar de Niagara Falls.

We hebben een super ‘cozy’ B&B geboekt (A Lil’ Bit of Eden), waar we direct vanuit het vliegveld heen rijden. De eigenaren zijn rond de 60 jaar en erg vriendelijk. De kamer doet aan een Engelse B&B denken met veel bloemetjesmotieven, ruches en droogbloemen. Prima voor één nachtje. In de tuin is een jacuzzi en een zwembad die de gasten ook mogen gebruiken. We zijn flink moe van het vliegen en de jetlag, dus die jacuzzi lijkt ons een goed plan voor vanavond!

Copie de Copie de Diaporama (16-9) – Sans titre
De B&B in Niagara-on-the-Lake

Maar eerst gaan we nog even Niagara-on-the-Lake in om wat rond te lopen en om wat te eten. Het is rond een uur of 4 als we gaan eten, we zijn flink ontregeld door het tijdsverschil van 6 uur. Voor ons gevoel is het al 10 uur ’s avonds… Niagara-on-the-Lake is een knus en kleurrijk plaatsje met veel gezellige winkeltjes. Een leuke introductie voor ons in Canada!

Copie de Copie de Copie de Diaporama (16-9) – Sans titre
Niagara-on-the-Lake

Die avond vallen we, na een relaxmomentje in de jacuzzi, om 8 uur plaatselijke tijd als een blok in slaap. We slapen de klok rond en we staan om 8 uur weer op de volgende ochtend. Vandaag gaan we fietsen huren en via een fietsroute langs de rivier naar de Niagara Falls. We ontbijten eerst bij de B&B, een heerlijk huisgemaakt ontbijt!

We checken uit en rijden dan naar de fietsenverhuur, waar we twee fietsen voor de dag huren. Ik heb thuis opgezocht hoe we moeten fietsen, maar dat is eigenlijk super simpel, gewoon de rivier blijven volgen tot je de Niagara Falls in rijdt… Volgens Google Maps duurt het tochtje ongeveer anderhalf uur. Met mijn Hollandse fietservaring denk ik dat dit makkelijk te doen is. Dat is ook wel zo, maar het is toch best een flinke tocht. Heen en terug 50 kilometer. De Fransman vond het achteraf een minder geslaagd idee om alles te fietsen…

Fietsen naar Niagara Falls

De route is daarentegen super mooi en loopt helemaal via een fietspad langs de rivier. We stoppen een aantal keer onderweg, onder andere bij de Niagara Whirlpool. Dit is een grote bocht in de rivier, waar het water flink kolkt. Je hebt hier een mooi uitzicht van bovenaf. Het laatste stuk naar Niagara Falls gaat berg af en dus snel (dit moeten we dus ook weer omhoog rijden op de terugweg…).

Leuk weetje: de Niagara rivier vormt hier de natuurlijke grens tussen Canada en Amerika. Wij fietsen in Canada en aan de overkant zien we Amerika liggen.

Aangekomen bij de watervallen zetten we de fietsen aan een hek vast en gaan we te voet verder. We kopen bagels en beleg bij een winkeltje en gaan eerst een broodje eten in het parkje, met uitzicht op de eerste waterval. We zien daar ook een groepje Amish lopen in klederdracht, een bijzonder gezicht.

Amish

Nog een leuk weetje: je kunt de Niagara Falls zowel vanuit Canada als vanuit Amerika bekijken. Je hebt echter het mooiste uitzicht vanuit Canada. Je kunt de grens oversteken, maar dan moet je wel via de douane, inclusief een visum kopen.

Dan lopen we verder naar de grootste waterval. Deze heet de Horseshoe Falls, omdat hij in een halve cirkel loopt. Het water stort met veel lawaai, mist en schuim over de rand. Indrukwekkend! We doen ook nog een tochtje met de Lady of the Mist, een bootje die onderlangs de watervallen vaart. We worden in charmante blauwe poncho’s gehesen, die overigens geen overbodige luxe zijn, want we worden kletsnat van de mist.

Niagara Falls

Na een uurtje te hebben rondgekeken beginnen we aan de terugtocht op de fiets. Wanneer we weer bij de fietsverhuur en de auto in Niagara-on-the-Lake aankomen is het inmiddels al een uur of 5. We zijn flink moe van die 50 kilometer fietsen. Dat komt ook doordat de route niet vlak is. Maar we hebben geen spijt, het was een super dag!

niagara fietsen
De route die we hebben gefietst

Nadat we de fietsen weer hebben ingeleverd rijden we naar onze volgende bestemming: Toronto!