Kanoën in Canada – Algonquin Park

Wie aan Canada denkt, denkt aan ongerepte natuur, eindeloze bossen met dennenbomen en duizenden meren en meertjes. Wij ook en daarom leek het ons leuk om een kanotocht te maken tijdens onze reis in Canada. We boekten een driedaagse trip in het Algonquin Park – boven Toronto – en dat was de beste keus die we konden maken!

Thuis hebben we nog wel even lopen twijfelen. Gaan we gewoon een dagje kanoën of doen we een meerdaagse trip, waarbij we midden in de natuur kamperen? De tweede optie leek ons fantastisch, maar het prijskaartje was logischerwijs wel wat hoger. We besloten toch te gaan voor een driedaagse trip en hier hebben we absoluut geen spijt van gehad. We boekten via Algonquin Adventure Tours.

We vertrekken vroeg in de ochtend vanuit Toronto, want we moeten ons om 11 uur melden bij het startpunt in het park. We worden ontvangen door onze gids – Jeremy – en lunchen eerst met hem en de overige groepsleden. We hebben een jonge groep, een Duits stel, drie meiden uit Zweden en een Canadese vrouw. In totaal zijn we met 8 gasten en onze gids.

Na de lunch krijgen we een kanocursusje van Jeremy. Hij legt uit hoe het sturen werkt en hoe je het meeste kracht kunt zetten met het peddelen. Dan laden we alle bagage in de drie kano’s. We nemen tenten, kookgerei, eten, en onze persoonlijke bagage mee. De Fransman en ik delen de kano met Jeremy. Hier hebben we natuurlijk wel geluk mee, want hij is een echte peddelpro! Bovendien legt hij ons onderweg veel uit en het is echt een super aardige vent.

Kanoën Canada

We peddelen de hele dag, zo’n 15 kilometer (6 uur) naar ‘ons’ eilandje, waar we de tenten opzetten. Onderweg moeten we vaak van meertje veranderen en dit gaat ongeveer 5 keer over land. In dat geval moet alle bagage uit de kano’s en de kano’s worden dan op de schouders naar het volgende meertje gedragen – dit wordt een portage genoemd. En dit zijn geen kleine, lichte kano’s! Een kano weeg ongeveer 20 kilo… Al met al zijn we bij aankomst op het eilandje allemaal flink kapot!

Kano Canada

De maaltijden zijn bij de trip inbegrepen en Jeremy kookt die avond een lekker maaltje. We maken een kampvuur en eten met z’n allen rond het vuur. Nadat de drie Zweedse meiden naar bed zijn gegaan blijven wij nog een tijd nakletsen met Jeremy en Trish, de Canadese vrouw. Zo leuk om reiservaringen te delen en over de verschillende culturen te praten. Trish werkt in Toronto en heeft deze trip geboekt om even helemaal tot rust te komen. Ze is ouder dan de rest van de groep, maar een ontzettend vrolijke toevoeging! Na een hot chocolate gaan wij ook allemaal naar bed.

De volgende ochtend staan we redelijk vroeg op, we hebben heerlijk geslapen. Dat kon ook bijna niet anders na de tocht van gisteren! Het is een schitterende dag en het uitzicht is geweldig. Er drijft nog wat mist op het meer, en we zien een bever zwemmen. Jeremy maakt scrammbled eggs die we in het zonnetje opeten.

Kano Canado

We besluiten met z’n allen dat we die dag een stuk gaan kanoën naar een ander meer, waar we kunnen zwemmen en een wandeling kunnen maken op een eilandje. De route is weer super mooi. Op het eilandje picknicken we en zitten we lekker in de zon. We zien onderweg sporen van een zwarte beer in een boom. Die zitten hier veel, maar laten zich nauwelijks zien. Ook zitten er veel elanden in dit gebied, maar helaas zien we die ook niet… Het is verder een heerlijke middag en aan het einde van de dag varen we weer terug naar ons kamp. We maken weer een kampvuur en eten met z’n allen. Daarna doen we spelletjes en hebben we weer een gezellige avond, de laatste van de trip alweer…

De volgende morgen hoeven we de tenten gelukkig niet af te breken. Ze blijven staan voor een volgende groep. Dat scheelt weer in bagage op de terugweg! Jeremy maakt die ochtend pancakes met bosbessen en maple syrup. Wat een top afsluiting van deze trip!

kano canada

Na het ontbijt kanoën we weer terug naar het beginpunt van de trip. Dit keer zitten we met Trish in de kano, gezellig! Vlak voordat we weer bij de auto aankomen begint het te regenen. We hebben echt geluk gehad, de afgelopen dagen scheen continu de zon! We nemen afscheid van de anderen en we bedanken Jeremy voor deze fantastische trip. We hadden dit absoluut niet willen missen. Achteraf is dit één van de hoogtepunten van onze reis door Canada geweest.