Highlights van een winterse week in New York City

In februari 2015 gaan we een week blauwbekken in New York City. Ons vliegtuig dreigt niet te vertrekken door een sneeuwstorm en de weersverwachting is koud, heel koud: rond -10 graden – gevoelstemperatuur -18 door harde wind… Maar we laten ons niet uit het veld slaan, we hebben er zin in! Lees hier wat we allemaal hebben bezocht en gedaan.

Met de poolwind in het achterhoofd pakken we onze koffers in. Dit betekent veel sjaals, mutsen, handschoenen, truien en leggings. Omdat overal sneeuw ligt nemen we onze bergschoenen mee. Niet erg charmant, maar wel zo handig als je veel wilt lopen.

Onze vlucht vertrekt uiteindelijk zonder problemen en we vliegen via Reykjavik – om alvast in de stemming te komen – naar JFK naast New York City. Wanneer we de terminal uitstappen naar buiten slaat de kou toe… Ja, het is echt heel koud! We lopen bibberend naar de taxi’s en worden naar een yellow cab verwezen door een arme man die daar de hele avond staat te koukleumen…

We rijden in een half uurtje naar ons hotel, dat midden in Manhattan ligt. Omdat we in het laagseizoen reizen hebben we deze kunnen boeken tegen een hele goede prijs. Wanneer we uit de taxi stappen zien we overal stoomwolken uit de putdeksels komen in de straat. We zijn in New York!

Het is al avond en we gaan daarom, nadat we onze bagage naar onze kamer hebben gebracht, eten in een Koreaans restaurant aan de overkant van de straat. Ik had gelezen op internet dat dit één van de beste Koreaanse restaurants is in de stad. We hebben nog nooit Koreaans gegeten en de menukaart is in het, jawel, Koreaans… We bestellen zomaar wat en we krijgen een hoeveelheid eten voor een weeshuis… Oeps.

Na het eten gaan we direct slapen, we zijn moe van de reis en de jetlag!

De rest van de week bezoeken we voornamelijk Manhattan en Brooklyn. Het is de hele week onder nul, maar we hebben ook veel zon. Uiteindelijk sneeuwt het maar 1 dag. Wel is het koud, voornamelijk door de wind. Maar met driedubbele kledinglagen is het prima te doen! We doen bijna alles te voet. Dit waren onze hoofdzakelijke bezichtiging:

Top of the Rocks

Wil je een mooi uitzicht over New York City? Bezoek dan het uitzichtplatform van het Rockefeller Centre, Top of the Rocks genaamd. Het kost wat, maar dan heb je ook zeker wat! We gaan voor de dubbele entreekaart, dat wil zeggen, je kunt één keer overdag naar boven en dezelfde dag ook ’s avonds, voor de zonsondergang en NYC by night. Het voordeel van dit uitzichtpunt? Je ziet ook het Empire State Building, die je dus niet ziet als je het uitzichtpunt op die wolkenkrabber bezoekt…

Manhattan te voet

Ons hotel zit vlak bij het Empire State Building, in Midtown Manhattan. We bezoeken dit gedeelte van de stad voornamelijk door rond te lopen. Zo lopen we bijvoorbeeld naar Time Square, waar we ons vergapen aan de billboards en verkleumen van de kou (er is veel wind op dit plein) en wandelen we door de wijk Hells Kitchen en struinen we het bekende Fifth Avenue op en af. We bezoeken het bekende warenhuis Maci’s en we lopen door de wijk Greenwich Village waar – een gedeelte van – Sex and the City is opgenomen. Ook gaan we naar Chelsea Market, East Village, Chinatown,  Little Italy en natuurlijk downtown waar we het One World Trade Centre bekijken en de ferry nemen naar Staten Island. Daarover hieronder meer. Gedurende de week lopen we flink wat kilometers en we zijn dan ook heel blij met de wandelschoenen. Door te lopen zie je gewoon het meeste en blijf je bovendien lekker warm!

Manhattan

Central Park in de sneeuw

Een van de mooiste plekjes in New York vonden we Central Park. Het met sneeuw bedekte park was een oase van rust en tegelijkertijd ook heel ‘iconisch’. We lopen van de ingang bij de dierentuin (tegenover het Plaza hotel) het hele park door tot de grootste vijver. Nouja lopen, we ploegen door de sneeuw en glibberen over ijzige paadjes! We gaan er tijdens onze week meerdere keren heen. Ook de dag dat het sneeuwt, heel bijzonder! Tijdens de sneeuw is alles muisstil in het park. We zijn goed ingepakt en hebben dus geen last van de kou, perfect! We vinden nog een paar achtergelaten sleeën en gaan er een van de heuveltjes mee af. Oh, en er lopen hier, ook in de winter, overal eekhoorns rond.

Central Park sneeuw

Brooklyn & Brooklyn Fleamarket

Natuurlijk brengen we ook een bezoekje aan Brooklyn. Ik heb thuis iets gelezen over Brooklyn Flea, een rommelmarkt die in de zomer buiten wordt gehouden en in de winter in een grote hangar. Naast oude meuk kun je er ook lekker eten, bij verschillende foodtrucks. We lopen die ochtend eerst een stuk naar East Village, maar het is koud en we besluiten om met de metro naar Brooklyn te gaan (de enige keer dat we de metro nemen), we gaan dan lopend weer terug. Wanneer we de metro uitstappen gaan we direct naar de vlooienmarkt. Het is leuk en vooral ook wel lekker om even binnen te zijn. Het is echt ontzettend koud! We slenteren wat rond en eten er wat bij een Japans standje.

Dan lopen we naar Brooklyn Heights Promenade, waar we een mooi uitzicht hebben op Manhattan, de Brooklyn Bridge en de Statue of Liberty. Daarna lopen we nog een stuk door DUMBO, een leuke wijk, voordat we de Brooklyn Bridge weer oversteken naar Manhattan. We lopen via Little Italy weer terug naar het hotel en eten die avond in ‘onze’ wijk bij een andere Koreaan.

Brooklyn Flea

Basketball wedstrijd in Madison Square Garden

We zijn niet echt basketball fans, maar we dachten, om helemaal in de Amerikaanse sfeer te komen is het wel leuk om een wedstrijd te bekijken in het Madison Square Garden. We bestelden thuis kaarten voor een wedstrijd tussen de New York Knicks en de Boston Celtics, die speelden in de week dat wij in New York waren. Ik kan het echt aanraden, de sfeer is leuk en basketball is leuk om naar te kijken, al is het alleen al om alle entertainment eromheen.

Madison square Garden

11 september Memorial

Een bezoekje aan het 11/9 Memorial kan natuurlijk niet ontbreken wanneer je in New York bent. We gingen er op een stralend zonnige dag heen. Het eerste dat je ziet is het enorme, nieuwe One World Trade Centre. Wat een immense bolkenkrabber! Ook wel mooi, want het lijkt alsof hij tot een punt draait. Daarna liepen we naar de twee waterbassins, die precies op de plaats van de twee wolkenkrabbers van het voormalige World Trade Centre zijn geplaatst. De bassins zijn omringt met een plaat met de namen van de slachtoffers erin gegraveerd. Dit is al erg indrukwekkend om te zien. Maar we besluiten ook om het pas geopende museum te gaan bekijken. Dit zit onder de grond, bij de oude funderingen van de twee torens. Het is een ontzettend indrukwekkende tentoonstelling die je via een tijdlijn meeneemt door de dag van de aanslag. Er zijn getuigenverklaringen te lezen en horen en er staat zelfs één van de brandweerwagens die half verpletterd is door het puin.

11 September is voor ons beide een gebeurtenis – ramp – die we ons goed kunnen herinneren en bewust hebben meegemaakt. We zijn dan ook onder de indruk van het memorial en het museum. Het is zeker een bezoekje waard!

Gratis ferry naar Staten Island

Ten slotte nog een leuke budgettip: de gratis ferry naar Staten Island. Je kunt het Statue of Liberty bezoeken met een tour, maar dit is erg duur (vinden wij). Je kunt ook de gratis ferry nemen, die vlak langs het beeld vaart en bovendien een schitterend uitzicht biedt op Manhattan. En dat allemaal gratis – je bent Hollander of je bent het niet… Het overtochtje duurt zo’n 20 minuten en je kunt op Staten Island nog een wandelingetje maken, of zoals wij deden direct de ferry weer terug nemen.

Wat we gemist hebben

Omdat het zo koud was en omdat we ‘maar’ een week bleven, hebben we niet alles kunnen doen dat we hadden opgeschreven. Zo was het High Line Park dicht. Dit is een mooi park op een oude spoorlijn die door Manhattan loopt. En hebben we geen tijd gehad om naar Roosevelt Island te gaan met de kabelbaan. Ook was het voor Coney Island een beetje te koud. Allemaal dingen die we nog een keer kunnen doen als we ooit nog eens besluiten terug te gaan naar New York.